Windowdressing of kunnen bedrijven echt duurzamer worden?

We leven in een rare wereld. Tegenwoordig predikt vrijwel ieder bedrijf ‘duurzaam en sociaal’ te zijn, maar wie moet je geloven?

En zoals met alles zijn er meteen keurmerken die erop inspringen. Natuurlijk met alle goede bedoelingen. Maar uiteindelijk willen ze allemaal nationaal en internationaal de grootste en de meest invloedrijkste zijn en zoals met alles kost het tijd en geld. Een keurmerk is vooral leuk voor grote organisaties. Die willen graag een keurmerk om te laten zien dat ze aan een aantal voorwaarden voldoen en om ermee te shinen.  

Aan welke eisen moet er dan minimaal aan voldaan worden?

Als ik bij B Corp kijk, zie ik dat er getoetst wordt op duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap. Volgens mij draait het in de bedrijfsvoering (en privé) altijd hierom.

Wat is dan windowdressing en wat niet? 

Uit een onderzoek van Milieudefensie bij 29 grote Nederlandse bedrijven komt duidelijk naar voren dat er geen goed zicht is op hun concrete duurzaamheidsprogramma’s. Bijvoorbeeld over de uitstoot van CO2 en fijn stof. Om dan toch 1 voorbeeld te geven: Tata Steel. Hun ambitie is om in 2050 CO2 neutraal staal te produceren en in 2030 hun CO2 uitstoot met 40% te verminderen. Moeten we dit serieus nemen? Een paar weken geleden werd er nog chroom-6 in hun grondwater gevonden.

Ik snap het wel. Alle grote bedrijven hebben te maken met externe aandeelhouders en wat ik kan zien, zijn die nog steeds leidend in de keuzes die er gemaakt worden. Toen Ben & Jerry’s stopten met de verkoop van ijs in Israël namen grote Amerikaanse partijen afscheid van hun Unilever aandelen. Duurzaamheid kost geld en als de aandeelwaarde zakt, is er geen budget voor projecten.

Maar hoe moeilijk kan het zijn om de huidige stappen vast te leggen en naast deze beloftes (ik kan er niets anders van maken) concrete plannen voor de komende jaren vast te leggen. Ik heb een paar duurzaamheidsjaarverslagen doorgenomen waaronder 1 van een luchtvaartmaatschappij. Leuke highlights, alleen waren ze de arbeidsrechten vergeten.

Nu denk je misschien als lezer: waarom afgeven op andere bedrijven. Voor de duidelijkheid, het is niet klagen. Ik probeer mensen en bedrijven bewust te maken dat het gewoon kan. Alleen moet men dan wel in de doe stand.

Ik heb de luxe om bij heel veel MKB bedrijven te komen en zie daar al jaren dat men bewust omgaat met duurzaamheid. Als ik naar ons eigen bedrijf kijk, kan ik op alle SDG onderdelen exact aangeven wat wij al jaren doen. Maar dat is voor ons nooit voldoende.

Nu ben ik een ongeduldig en een nieuwsgierig mens en neem ik niet snel genoegen met wat er al is. Niet vanuit de MEER gedachte. Wel vanuit de gedachte dat alles altijd beter en gemakkelijker kan. Waarbij ik altijd de verbinding zoek. Samen bereik je meer.  Zo hadden we al jaren ons eigen Cradlle & Craddle programma met betrekking tot flacons. Ons enige restproduct dat je niet bij de klant hoeft weg te gooien. Het kan als grondstof dienen voor een hoogwaardiger product en dat deden we dan ook al ruim 10 jaar. Maar dat kan mooier en beter. Na jaren overleg met 1 van onze leveranciers, Crohill, is er een enorme verbetering gekomen. Waarbij alle credits naar Crohill gaan. Maar wij zijn er enorm blij mee en mogen 1 van de innovators zijn.

Ter verduidelijking: al onze flacons verdwijnen en daarvoor komen tabletjes in de plaats. Dus geen overdosering meer en vooral een enorme afname van het gebruik van plastic. Maar daar blijft het niet bij. Iedereen gebruikt tegenwoordig microvezeldoekjes. Erg fijn en niet meer weg te denken. Maar wist u dat bij het wassen van de microvezeldoekjes microplastics vrijkomen?  Ik wist het niet. Nu wel. U trouwens ook vanaf nu. We zijn overgegaan op bamboe doekjes.

Het mooie is dat wij als regionaal schoonmaakbedrijf weer een grote stap zetten naar een beter milieu. Om het concreet te maken: 1171 kilo minder plastic (83 % minder dan normaal inkoop) en 12 kilo minder microplastics (83%) minimaal per jaar.

Dit is niet om op de borst te kloppen van hoe goed wij zijn. Het is wel om aan te geven dat windowdressing niet nodig is als bedrijven gewoon actie ondernemen. Is er advies nodig, dan geef ik die graag.  

Het is voor ons wel weer een stap naar een duurzamer bedrijf. Wij zitten echter nooit stil en kijken al naar de volgende stap.

En om te eindigen met de titel. Wij maken liever ramen echt schoon dan dat we ze oppoetsen! Daar kan uw organisatie ons natuurlijk altijd voor benaderen.