Wie straks de mensen heeft, heeft het werk!

In CleanTotaal stond een artikel over het aanbod van vakkundig schoonmaakpersoneel. In het artikel werd door diverse partijen erop gewezen dat de arbeidsmarktkrapte een grotere bedreiging is dan de kredietcrisis. Met het lezen van dit artikel dacht ik ineens, ik word ouder. Want in de jaren 90 speelde volgens mij hetzelfde probleem. Waarschijnlijk hebben de geïnterviewden geen geschiedenis op school gehad. Want daar leer je dat de geschiedenis zich herhaalt.

repeatJe leert trouwens ook dat we wel leren van de geschiedenis , maar we er vaak niets mee doen.

Dit is natuurlijk een algemene stelling. Want als ik naar ons bedrijf kijk, proberen we in ieder geval te leren van het verleden.

In de jaren 90 groeiden wij enorm. We konden door de groei niet aan genoeg eigen mensen komen en waren genoodzaakt om zaken te doen met diverse uitzendbureaus. Onder die uitzendbureaus zat ook een uitzendbureau waarvan de mensen erg goed werkten. Alleen hadden we onze twijfels over de directie. Gelukkig zijn we daar zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Ik dacht toen wel: “dat nooit meer”!

Ik moet altijd lachen als ik lees dat diverse schoonmaakbedrijven zeggen dat ze slechts een probleem hebben met het invullen van de groei. Voor de lezers die mij kennen, weten dat ik actief ben binnen de OSB. Ik heb in diverse commissies gezeten en zit nu nog onder andere in de commissie economie. Tijdens een vergadering heb ik weleens de vraag gesteld of dat het klopte dat bij bedrijf x er een verloop was van ruim 40 %. Waarop positief werd geantwoord. Dit klinkt trouwens wel gek.

IMG_85361Terug naar mijn opmerking: Dat nooit meer! We hebben toen gekeken naar wat we als bedrijf deden en wat belangrijk was voor onze medewerkers. Volgens mij draait het altijd om cultuur. In onze tak van sport zijn onze medewerkers ons belangrijkste kapitaal. Net als bij relaties is het de basisregel dat je altijd moet zorgen dat de achterdeur gesloten blijft. Dat betekent dat je als schoonmaakbedrijf bovenop je ziekteverzuim moet zitten en je zorgt dat de medewerkers tevreden zijn. Iedereen moet hard werken, maar te hard houdt niemand vol. Daarnaast is persoonlijk contact belangrijk want iedereen heeft aandacht nodig. Dus komt ons middenkader regelmatig op de panden. Je kan trouwens mensen gemakkelijker aanspreken op verbeteringen als je een band met ze hebt.

trotsWat misschien nog belangrijker is, is trots. Als ik een lezing geef, heb ik het altijd over trots. Want iemand die trots is op waar hij werkt, is minder vaak ziek, is thuis een plezieriger mens en heeft een leuker leven.

Wij vinden dat wij als schoonmaakbedrijf een maatschappelijke functie hebben en treden daarom graag naar buiten. Dat kost natuurlijk tijd en levert ook erg veel op. Plezier, ontwikkeling en vooral trots. Want onze medewerkers worden regelmatig op feestjes aangesproken dat wij weer ergens bij betrokken zijn. Of het de intocht van Sinterklaas, Jazz in Duketown, een bestuur van een sportvereniging of de ontwikkeling van de arbeidsmarkt in de regio is, het maakt niet uit. Hun werkgever is er weer bij en dat wordt gezien. Dit levert mond op mond reclame op en zorgt ervoor dat er vaak teveel mensen komen solliciteren en dat is altijd prettig.

Dus laat dat werk maar komen!