Waarom doe ik wat ik doe?

Deze vraag stel ik mezelf regelmatig. Afgelopen weekend heb ik thuis onze vloer weer geolied en geboend. Naderhand zag deze er weer mooi uit en was iedereen weer blij. Sommige gezinsleden ook omdat ze weer mochten lopen. Daarna heb ik allerlei nieuwe middelen en attributen uitgeprobeerd.

Mensen die mij kennen, weten dat ik erg nieuwsgierig ben. Daarnaast is schoonmaken mijn vak. Dus ik kijk graag naar wat er op de markt komt en probeer het dan meteen uit. Als het voor mij werkt, werkt het ook voor onze medewerkers. Ik heb vroeger tijdens vele vakanties schoongemaakt, vloeren in de was gezet en dus heel wat vlieguren gemaakt. Ik denk dat ik de 10.000 uren wel heb gemaakt.

Tijdens het boenen dacht ik weer eens na over mijn Why. De meeste lezers kennen Simon Sinek. Voor degene die hem niet kennen. Sinek spreekt over de Why en de Golden Circle. Een aanrader om te kijken en te lezen.golden-circle

Onder het boenen vroeg ik mezelf af waarom onze klanten voor GWS dé schoonmaker kiezen en waarom andere bedrijven ook voor ons zouden moeten kiezen. Wat is onze toegevoegde waarde? Is het omdat we goed kunnen poetsen, we nakomen wat we beloven of dat we een goede prijs hebben? Ik denk het niet. Want naast ons zijn er tientallen schoonmaakbedrijven die sowieso allemaal zeggen dat ze goed kunnen schoonmaken. Ik ben natuurlijk wel zo eigenwijs om te zeggen dat ze niet het totaalpakket hebben.

Het totaalpakket. Weer zo’n kreet die zonder invulling gebakken lucht is.

Wat is het totaalpakket dan? Als ik naar mezelf kijk, wil ik waarde toevoegen en dat is meer dan alleen dienstbaar zijn. Dienstbaar was ik ook toen ik tijdens mijn studententijd in een café werkte. Waarbij ik meteen opmerk dat het goed is dat ik dat niet meer doe. Van jongs af aan heb ik geleerd dat elke klant (elk persoon) anders is en dus andere vragen – uitdagingen heeft. Wat ook duidelijk is geworden, is dat niet elke klant bij ons past. Dat klinkt misschien raar, maar dat is het eigenlijk niet.

Hoe ziet onze ideale klant er dan uit? Als ik het in een paar woorden moet samenvatten, zijn dat de volgende: authentiek, gedreven, toekomstgericht, in Noord Brabant, een visie, kwaliteit en positief ingesteld.

Afgelopen jaren hebben we een aantal haakjes ontwikkeld zodat de keuze op ons gemakkelijker wordt en blijft. Met zaken doen en dus ook in de schoonmaakbranche zijn een aantal zaken belangrijk. De belangrijkste in schoonmaakland zijn betrouwbaarheid, professionaliteit, kwaliteit en flexibiliteit. Ik heb net op internet gekeken en elk (schoonmaak)bedrijf schrijft hierover. Volgens mij zijn dit gewoon randvoorwaarden.

Wij hebben het omgedraaid en vanuit onszelf gekeken. Misschien eigenwijs. Zeker in een tijd dat de markt constant verandert en alles onder druk staat. Volgens mij is het wel de enige manier om te groeien.

Wat vind ik dan belangrijk? Om er een paar te noemen: gezelligheid, plezier, vriendschap, jeugd, de omgeving, ontwikkeling, kansen creëren en de toekomst.

Dit hebben we afgelopen jaren vertaald in concrete zaken binnen ons bedrijf. De juiste werkomgeving: Iedereen werkt hard, maar niet te hard en men kan alleen goed functioneren als men gewaardeerd wordt en plezier heeft. Als je jaren met mensen werkt, bouw je een band op. Medewerkers worden opgeleid en we bieden mensen een kans. Inmiddels ruim 200 vanuit de bijstand. We zijn al jaren betrokken bij diverse opleidingstrajecten en de regionale arbeidsmarkt. We hebben PSO trede 3 en ons eigen cradle & cradle project. We helpen onze relaties met meer dan alleen maar schoonmaak. Dat kan ook omdat ik afgelopen jaren op zoveel vlakken actief ben geweest en nog steeds ben zodat ik bij de meeste (bedrijfs)vraagstukken mensen kan verbinden.

toegevoegde-waardeDit leest als borstklopperij. Dat is het niet. Daar zitten heel veel uren in en niet te vergeten heel veel plezier. Want uiteindelijk draait het voor mij toch om mijn Why en dat is waarde toevoegen

 

Gaby Westelaken