Om tunnelvisie te voorkomen houd ik in ieder geval vast aan de volgende principes: de juiste mensen om mij heen verzamelen en in een andere keuken kijken.

Tunnelvisie is iets waar elke ondernemer last van kan krijgen, dus ik ook. Zoals zoveel ondernemers merk ik ook dat ik vaak bezig ben om het roer recht te houden. Geheel gefocust op continuïteit, groei en marges. Met het risico dat ik onvoldoende tijd neem om verder te kijken en helemaal niet om out of the box naar ons eigen bedrijf te kijken. Het is voor mij belangrijk om mijn patroon te doorbreken om te voorkomen dat ik altijd hetzelfde blijf doen.

Juiste mensen in de schoonmaak om je heen verzamelen

Om tunnelvisie te voorkomen houd ik in ieder geval vast aan de volgende principes: de juiste mensen om mij heen verzamelen en in een andere keuken kijken. Ik begin bij het eerste principe: de juiste mensen om mij heen te verzamelen. Mensen die anders denken en het soms oneens zijn met mijn inbreng en daardoor tegengas geven. Dit zorgt ervoor dat ik moet nadenken over het waarom en vooral over het onderbouwen. Zo ontstaan er alternatieve werkwijzen. Wat dat betreft heb ik een ideale situatie. Ik heb namelijk een erg kritische zakelijke partner, mijn broer.

De vrijwilligers van het festival Jazz in Duketown.

Het tweede principe waarmee ik tunnelvisie wil voorkomen is het kijken in een andere keuken. Dat is zeer nuttig, wel tijdrovend. Ik heb zelf altijd wel een paar projecten waar ik bij betrokken ben. Projecten die niets met mijn werkterrein te maken hebben. Van sport, opleidingen tot cultuur. Het is altijd fijn om met mensen vanuit een geheel andere achtergrond te sparren en op bestuurlijk niveau is het prettig om andere visies te delen. Een van deze projecten is, sinds 3 jaar, het voorzitterschap van Jazz in Duketown. Het grootste gratis Jazz festival van Nederland, waar 150.000 bezoekers op af komen. Door het jaar heen werken er 40 tot 50 vrijwilligers aan het festival en tijdens het pinksterweekend wordt dat opgeschaald naar 175 vrijwilligers. Met zo’n 150 optredens van kleine bands tot bekende namen als Trijntje Oosterhuis, Room Eleven en een jazzicoon als Al di Meola.

Festival lijkt wel een bedrijf, en dat is het ook…

Al met al een hele organisatie. Van logistiek, catering, vrijwilligersbeleid, sponsoring tot veiligheid en calamiteitenbeleid. Denk aan artiestenvervoer en instrumentenvervoer. Uiteraard met een zeer strakke planning. Het enthousiasmeren en behouden van vrijwilligers. Samenwerken met de horeca en winkels. Het boeken van de juiste artiesten en hen ook tevreden houden. Communicatie. Kortom: een enorm proces en alles (10 buitenpodia en een vrijwilligersdorp) wordt in 6 dagen tijd opgebouwd en afgebroken.
Dat lijkt wel een gewoon bedrijf en dat is het ook! In een gewoon bedrijf moeten ook alle neuzen dezelfde kant opstaan en moeten de processen duidelijk voor iedereen zijn. De boodschap die aan alle nieuwe vrijwilligers mee wordt gegeven, is: heb plezier en denk aan je eigen veiligheid. Iets wat wij als bedrijf ook doen. Zo voorkom je uitval, verloop en kan je de continuïteit garanderen.

De dynamiek en plezier en verantwoordelijkheidgevoel van de vrijwilligers is iets waar wij als schoonmaakbedrijf van kunnen leren en dat doe ik ook. Natuurlijk hoeft niet iedereen zover buiten zijn kaders te gaan. Het voorkomt bij mij in ieder geval tunnelvisie.

Gaby Westelaken, directeur GWS dé Schoonmaker (gaby@gwsdeschoonmaker.nl)