Social Media

In ons MT komt dit onderwerp regelmatig voorbij en dan gaat het vooral over de frequentie van het posten. Voor iedereen geldt een andere frequentie. Dat gaat van dagelijks 3 Tweets tot aan dat we gewoon zichtbaar moeten zijn. Ik denk altijd: “is wat we melden interessant voor de lezer”?

Persoonlijk word ik gek van de vele Twitter berichten en het overmatig posten op Facebook en Linkedin. Met 1 of 2 berichten weet ik wel of iemand weet wat er speelt en voor mij zijn ze dan zichtbaar genoeg. Een aantal mensen heb ik hierdoor ontvolgd. Want ondanks dat ze als persoon interessant zijn, heb ik niet zoveel met overkill. Dat wil trouwens niet zeggen dat alles met mate moet. De mensen die mij kennen, weten wat ik bedoel:)

Expert worden is altijd goed. Het moet dan geen droog verhaal zijn. Het is bijvoorbeeld prima om over sociaal ondernemen te bloggen. Als de boodschap elke keer hetzelfde is, is 1 bericht voor de lezer voldoende. Voor mij in ieder geval wel. Een blog – boodschap mag prikkelen en humor bevatten. Als ik elke keer zou posten dat we zulke goed opgeleide medewerkers hebben, zou ik als lezer daar gek van worden. Sowieso moet je voor foto’s toestemming vragen. Onze laatste groep geslaagden wilde absoluut niet op Facebook.

Voor free publicity komen er nog een paar andere aspecten bij. In elke tak van sport heb je kleine en grote vissen. Bij ons zijn er ook hele grote vissen en die hebben een groot marketing-budget. Wij hebben bijvoorbeeld geen budget om op een radiozender reclame te maken. Dat zou ook niet bij ons bedrijf passen. Want wat je ook doet, authenticiteit is altijd belangrijk. Anders wordt dat weer tegen je gebruikt.

Misschien ga ik nu voor veel digitale marketeers iets raars zeggen. Ik vind namelijk dat je zichtbaar moet zijn. Dan bedoel ik niet op social media. Maar als persoon en bedrijf. Want de gunfactor is en blijft belangrijk. Voor ons draait het namelijk altijd om mensen. Of het je collega’s, relaties, stakeholders of wat dan zijn. Het zijn altijd mensen. Ook social media draait om mensen. Dat betekent dus dat je niet kan afwachten. Maar gewoon moet doen. Doe eens iets voor je omgeving of iets geks. Een combinatie hiervan vind ik zelf het leukst. Zo blijft er ook humor bestaan en dat is een gunfactor.

Het legt ons in ieder geval geen windeieren. Want ondanks dat we niet adverteren, krijgen we genoeg media aandacht. Of het nu vanuit de branche organisatie, vakbladen, regionale bladen of landelijke pers is, wij zijn zichtbaar. Dat is hard werken. Niet om die aandacht te krijgen. Maar om te zorgen dat je als expert wordt gezien en men weer denkt: daar is toch GWS dé schoonmaker bij betrokken.

Daarnaast is geluk een belangrijke factor. Want als ik op zondag niet door Hotel Central gebeld word om op de foto te komen voor de Telegraaf, sta ik er ook niet in. Daar heb je vrienden voor en die heb ik!

img-28829453_&&cq=0

Stan Huygens journaal De Telegraaf

Af en toe krijg je cadeautjes. Ik was op 26 augustus jarig en toevallig stond er op die dag een 2 pagina’s groot artikel over de ondernemer en zijn auto in het FD.

Screenshot_20170826-101851

FD.nl Werk en Geld

Ik was via via (familie) benaderd en dan is het meteen mooi om te zien wat social media doet. Want in no time hadden alleen al op Linkedin 5.000 man het artikel gelezen en werd ik overstelpt met positieve berichten.

Dan weet je meteen weer wat de impact van social media is. Die is namelijk erg groot.

Dus als iemand nog tips heeft, graag!