In schoonmaakland gebeurt er altijd wel iets. Dan komen we weer in de publiciteit omdat er illegaal in hotels gewerkt wordt of zijn we in afwachting totdat de cao onderhandelingen uiteen spatten.

Schoonmaak, tel je zegeningen!

In schoonmaakland gebeurt er altijd wel iets. Dan komen we weer in de publiciteit omdat er illegaal in hotels gewerkt wordt of zijn we in afwachting totdat de cao onderhandelingen uiteen spatten. Dit is ook de manier waarop traditionele schoonmaakdirecteuren naar de markt kijken. Het glas is altijd half leeg.

Niet voor ons. Sowieso zijn we bourgondische Brabanders.

Zonder gekheid. Net als de gehele schoonmaakbranche hebben wij een paar zware jaren achter de rug. Dat is vaak lastig manoeuvreren en betekent keuzes maken. Want op het moment dat het lastig wordt, moet je juist lange termijn beslissingen durven nemen. Je kop in het zand steken, is prima tijdens de vakantie. Zodra je de verantwoordelijkheid over honderden medewerkers hebt, gaat dat niet. 

Als Brabants familiebedrijf hebben wij in de lastige tijd gekozen om in kwaliteit te investeren. Dat betaalt zich volgens ons altijd terug. Kwaliteit bepaalt je toekomst en dus de groei van je bedrijf. Dan maar een periode geen winst. Zolang de punt aan de horizon maar duidelijk is en blijft. Ook in een periode waarin er spanning op de organisatie staat, zijn er altijd positieve kanten. Alleen moet je ze wel zien.

Daarom is deze periode met alle ellende om ons heen een uiterst geschikt moment om eens stil te staan bij wat we wel hebben. Want we hebben eigenlijk enorm veel.

We hebben een branche waarin ruim 200.000 mensen werken, waar beter betaald wordt dan bijvoorbeeld in de horeca en in de detailhandel, waar doorgroeimogelijkheden zijn, waarin mensen hun eerste stap op de arbeidsmarkt zetten en last but not least: waar de komende jaren nog een toekomst is. Kijk naar alle faillissementen in de detailhandel en de banken die met duizenden banen tegelijk krimpen. Zolang we nog geen 600 m2 per uur kunnen werken, is en blijft er altijd werk. We hebben natuurlijk een aantal futuristen in de branche rondlopen. Maar die hebben waarschijnlijk zelf nog nooit voor langere tijd schoongemaakt en ze worden langzamerhand ook voor opdrachtgevers ongeloofwaardig.

We hebben een branche waar je trots op kan zijn!

Als ik naar ons eigen bedrijf kijk, gaan we nu de vruchten plukken van jarenlang geloof in eigen kunnen. Een omzet verdubbelen kan iedereen. Waar ik vooral trots op ben, is dat we dit doen met ruim de helft aan medewerkers die uit de bijstand komen. Die we dus een kans geven op een betere toekomst. Dat valt niet altijd mee. Door je vooral te richten op wat wel mogelijk is en wat wel goed gebeurt, kan je je feestjes van nu vieren.

Wij tellen onze zegeningen en niet onze blauwe plekken. Die verdwijnen toch.