Reuring

Gaby Westelaken: Reuring

21 november 2017

Ik heb met veel plezier het artikel ‘Macht en perverse prikkels’ van Gerard Spoor gelezen. Fijn om te lezen dat wij niet de enige roepende in de woestijn zijn. Want de punten die Gerard aanhaalt, kloppen.

Slager die zijn eigen vlees keurt

We kennen allemaal het gezegde ‘een slager die zijn eigen vlees keurt, wekt weinig vertrouwen’.
Alleen doen we daar als schoonmaakbranche weinig mee. Ik heb afgelopen periode alle internet
pagina’s in de schoonmaakbranche over dit artikel bijgehouden en gekeken of er veel reacties waren.
Op een enkele reactie na was het stil. Dus: ‘Hallo schoonmaakbranche, wordt eens wakker!’

Slechten verpesten het voor de goeden

Dit probleem is toch al jaren bekend? Nog mooier, we hebben het zelf in het leven geroepen. Doordat
de klant het gevoel kreeg dat ze belazerd werd, sprongen de adviseurs in dit gat. Met alle gevolgen van
dien. Vaak waren dat oud schoonmaakdirecteuren die de mazen in de schoonmaak uit eigen ervaring
kenden. Volgens mij is het zo dat in elke tak van sport de slechten het voor de goede bedrijven
verpesten.

Opdracht ging toch naar vriendjes

Wij schreven bijvoorbeeld niet meer in als een intermediair uit een bepaald dorp kwam. Dan ging de
opdracht toch naar zijn vriendjes. Afgelopen jaren is dit bedrijf en zijn er meerdere intermediairs
omgevallen. De reden kan iedereen invullen. Ik heb zelfs in 2010 een mail van een nog bestaande
adviseur doorgestuurd naar de belastingdienst. In die mail werd letterlijk geschreven dat er betaald
moest worden om de opdracht te krijgen. De betaling moest wel op een ander rekeningnummer
gebeuren. De FIOD is toen bij ons op bezoek geweest om dit geval te bespreken. De mail heb ik
helaas niet meer. Anders had ik deze bijgevoegd. Gelukkig zijn er ook goede adviseurs. Het zijn net schoonmaakbedrijven. Zij hebben een hart voor de branche. Maar waarom zouden zij met een winstgevend verdienmodel stoppen als niemand daartegen ageert?

Naast malus ook bonus afspreken

Ik ben er een voorstander van om controles regelmatig extern te laten uitvoeren. Wij bieden dit onze
relaties aan. Waarbij een extern bureau en wij ieder twee keer per jaar een controle lopen. Zo blijven je
werkzaamheden transparant en blijf je gefocust. Het mooie hiervan is dat we op voorhand, naast een
malus, een bonus regeling afspreken waarbij de bonus ingezet wordt voor de medewerkers. Natuurlijk in de wetenschap dat we elke keer de bonus ontvangen.

Schoonmaakbedrijf met groot marketingbudget speelt spel goed

Naast het door Gerard benoemde probleem is er nog een ander probleem wat ik maar meteen
benoem. We weten namelijk allemaal dat bedrijven met een groot marketingbudget het spel goed
spelen. Wat ik meekrijg, is dat ze een bureau inschakelen om mee te schrijven voor een aanbesteding
bij een ander bureau. Dit kunnen ze naderhand gebruiken bij aanbestedingen bij het ingeschakelde
bureau. Dit gebeurt vice versa. Helemaal legaal en hun goed recht. Alleen zou het wel benoemd
kunnen worden bij de aanbesteding. Dan weet een opdrachtgever waarom een bedrijf teksten schrijf
die 100 % scoren.

Af en toe moet je je uitspreken

Schoonmaak is een mooie tak van sport waar wij met heel veel plezier in werken. Af en toe moet je je
wel uitspreken en dat doen wij. Wij roepen al jaren dat onze branche een voorbeeldfunctie kan
hebben en mensen een kans kan geven. Dat roepen we niet alleen. Dat bewijzen we ook door ruim
250 medewerkers in dienst te hebben die uit de bijstand komen. Dit op een bestand van 450
medewerkers. Volgens mij zijn wij trouwens niet de enige met een mening. Dus schoonmaakland: laat je horen!

Gaby Westelaken, directeur GWS dé Schoonmaker (gaby@gwsdeschoonmaker.nl)

Gaby Westelaken
Schoonmaakadviseur

Stel mij al je vragen