Onzichtbaar

Met veel interesse en verwondering heb ik naar de documentaire ‘Onzichtbaar’ gekeken. Zeker een aanrader om deze op NPO Plus terug te kijken.

Sinds een paar decennia wordt Nederland langzaam maar zeker bewust dat schoonmaak essentieel is om ons land spic en span te houden. Zoals 1 van de hoofdrolspelers in de documentaire zei: “je kan niet overleven zonder schoonmaak”!

Stakingen dragen altijd bij aan de bewustwording. Ik word dan regelmatig aangesproken over het belang van schoonmaak. Want wat wij, schoonmakers, allang weten, weet de rest van Nederland blijkbaar nog niet: Schoonmaak is een vak en zonder schoonmaak kan geen enkel bedrijf functioneren. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat er zonder een schoon gebouw de arbeidsproductiviteit met 10 % afneemt.

Werkgever, tel dus uit je winst en kies voor een goed schoonmaakcontract. Goedkoop is altijd duurkoop.

Ik snap daarom de intermediairs nog steeds niet. Laatst deden we aan een aanbesteding mee waarbij de opdracht werd gegund aan een partij uit het Noorden van het land, zelfs zonder vestiging in Brabant. Voor de glasbewassing en extra werk (25 % van de opdracht) was die partij 25 % goedkoper. Ik wens de organisatie die uiteindelijk hiervoor gekozen heeft erg veel succes.

Blijkbaar werkt het nog steeds zo en is er nog steeds een prijsvechtersmarkt en een gunmarkt. Voor de duidelijkheid: wij acteren in de laatste.

In de documentaire kwam ondere andere naar voren dat bij een groot bedrijf er maar 80 % van de beschikbare uren gemaakt mogen worden, er in hotels geen weekendtoeslag betaald wordt, er vaak niet genoeg materiaal en middelen zijn en er nog veel gebroken uren gedraaid worden.

Schrijnend en bijzonder vond ik het verhaal van de mevrouw die ’s-ochtends een uur met de metro moest reizen om een bioscoop schoon te maken. Dan weer een uur naar huis en later op de dag weer een uur reizen om te kunnen werken. 4 uur reistijd op een dag. Jammer dat de dame niet in Brabant woont. Bij ons had ze meteen aan de slag kunnen gaan. Wat een motivatie! Ze gaat zelfs haar rijbewijs halen omdat de metro in het weekend niet zo vroeg rijdt.

Zo worden meerdere mensen in beeld gebracht. Het is bijzonder om daarin een inkijkje te krijgen. Erg mooie potretten.

Dan vraagt u zich misschien af: "hoe werkt dat bij GWS dé schoonmaker"?

Daar kan ik kort over zijn.

Wij werken al ruim 20 jaar 90 % overdag en bieden medewerkers het liefst een contract aan van 25 tot 38 uur. Natuurlijk klagen de hotels bij ons over de weekendtoeslag. Maar wij hebben kiezen ervoor om die uit te betalen en dus door te belasten. Ook al is dit (nog) niet verplicht. Een weekend is voor jezelf en als daarin gewerkt wordt, mag dat gewaardeerd worden. Voor ons zijn kwaliteit en werkplezier belangrijke factoren om een opdracht aan te nemen. Goedkoop is gewoon niet duurzaam en het jaar erop is er altijd wel weer een ander bedrijf goedkoper.

Voor de duidelijkheid: wij doen zeker niet alles goed. Maar is er iets, dan acteren en corrigeren we zo snel mogelijk.  

Vanaf 2024 moeten langzamerhand alle bedrijven een duurzaamheidsverslag hebben. Eerst de beursgenoteerde bedrijven en vervolgens de overige bedrijven. Hopelijk gaat dat ervoor zorgen dat er minder zwerfafval op straat beland en mensen zich bewust worden dat we allemaal moeten bijdragen om een schoner Nederland te krijgen. De kosten zullen doorbelast worden en dat is toch de enige factor waar de consument gevoelig voor is. In ’s-Hertogenbosch merken we het verschil sinds er statiegeld op bekers is ingevoerd bij Jazz in Duketown en Carnaval. De straten zijn na een avond feesten een stuk schoner. Het kan dus wel. 

Duurzaam ondernemen wordt nog steeds als duur gezien. Ik zal iets verklappen: dat is het niet. Ik ben op dit moment ons duurzaamheidsverslag aan het uitwerken en daar word ik erg blij van. Wij besparen in 2023 bijvoorbeeld ruim een miljoen liter water.

Hoe?

Dat leest u binnenkort op onze site. Dus bent u daarin geïnteresseerd en zou u simpele tips willen ontvangen om binnen uw bedrijf aan de slag te gaan, houdt u dan onze website of linkedin in de gaten.

Terugkomend op de documentaire, zeker gaan kijken. Het zou mooi zijn als er een vervolg komt met de titel: Zichtbaar! 

Zo zou het moeten zijn. Onze tagline is niet voor niets: “geeft schoonmaak een gezicht”!