I had a dream

Elk bedrijf heeft een droom, richt zich op een doelgroep en wil deze doelgroep zo goed mogelijk bereiken. Zo ook wij en ik dacht dat we dat ook deden. Met facebook, linkedin, twitter, instagram en een blog.  We laten duidelijk zien waar we voor staan. Dus duurzaamheid, betrokkenheid en plezier komen altijd aan bod in onze communicatie. Onze droom is toch om het mooiste bedrijf van de regio te worden.

Maar doen we dat ook goed en is het duidelijk voor onze doelgroep?

Als bedrijf heb je meerdere doelgroepen, klanten, prospects, medewerkers en stakeholders. De belangrijkste doelgroep in onze communicatie is en blijft de klant. Dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld medewerkers minder belangrijk zijn. Zeker niet, alleen kan je je medewerkers dagelijks bereiken en dat vraagt dus een andere aanpak.

Onze doelgroep is dus duidelijk. Dat zijn de klanten en prospects. Ook de bedrijven die tot de doelgroep behoren zijn bekend. Dat zijn de organisaties die bewuste keuzes maken en een lange termijn visie hebben.  Geen prijskopers. Onze relaties willen wel een optimale prijs/kwaliteit verhouding  en zoeken juist een meerwaarde bij hun leveranciers, partners.

Die meerwaarde hebben we! Dat is voor ons toch het ontzorgen. Daarnaast helpen we met vraagstukken die er spelen en vullen bijvoorbeeld samen ook de Social Return in.

Is onze communicatie dan ook duidelijk?

Tijdens een 2 daagse workshop positionering voor social entrepreneurs van de Hopstep&leap Company bleek al snel dat onze communicatie niet duidelijk genoeg was.

Het blijft bijzonder dat je als ondernemer vaak denkt dat je op de juiste weg zit en dan toch uiteindelijk last hebt van een koker visie. Ook ik dacht dat we de communicatie in orde hadden. Natuurlijk moet de website vernieuwd worden, verder deden we de juiste dingen. Tenminste dat dacht ik.

Met een simpele oefening bleek dat we een duidelijk beeld neerzetten. Maar dat is zo algemeen dat het iedereen kan aanspreken. Dat laatste is mooi. Want het is een positieve beleving. Alleen wat is de meerwaarde voor onze klant? Eigenlijk niets. Dit betekende dat we alleen maar zonden en niet communiceerden.

Wat is dan wel belangrijk voor onze doelgroep? Welk communicatiedoel hebben we en wat is onze grootste uitdaging? Daar hebben we zelf een beeld van. Is dat beeld compleet? Nee, nooit. Kan het verbeterd worden? Ja, altijd.

Het zou mooi zijn als de lezers van deze blog hun mening daarover geven. Zo kunnen we nog scherper positioneren en communiceren. Dus zie ik graag jullie opmerkingen als reactie onder de blog of mail rechtstreeks naar gaby@gwsdeschoonmaker.nl

Zo blijven we werken aan onze droom en dat is toch het mooiste bedrijf van de regio te worden. Dus aantrekkelijk voor onze medewerkers, relaties en de omgeving. Misschien bereiken we dat nooit, maar wie niet waagt, blijft ........