Gratis publiciteit is de beste publiciteit

‘Mag ik jullie aanraden een tweet ook eens aan je moeder te laten zien?’ Met deze tweet reageerde Lodewijk Asscher op de beledigingen op social media. Zoals bekend is elke free publicity de beste publiciteit die je kan krijgen. In de schoonmaakbranche is dat wel regelmatig negatieve publiciteit.

Of het gaat over stakingen, aanbesteden, prijsduiken, inbesteden of hotelschoonmaak, het maakt niet uit en het houdt (nog) niet op. Dit, terwijl we een keurmerk hebben waar hard aan gewerkt wordt. Ons keurmerk staat voor integriteit, betrouwbaarheid en kwaliteit en dat zijn de waarden waarom GWS dé schoonmaker lid is van de OSB.

In januari was er een tv-programma van Rambam over de misstanden bij schoonmaakbedrijven in de hotelbranche. Heerlijk zo’n programma. Goed om te zien dat hier aandacht aan geschonken wordt. Want ik weet dat ik dan van relaties allerlei berichtjes krijg met vragen als ‘hoeveel minuten krijgen jullie medewerkers voor een kamer?’ of ‘dit gebeurt toch niet in ons hotel?’ Dit soort berichtgeving zorgt ervoor dat onze klanten juist (nog) bewuster worden dat kwaliteit ook geld mag kosten. Niet de hoofdprijs, wel een realistische en onderbouwde prijs. De hoofdprijs kan niet. In onze branche weten we al tientallen jaren erg goed wat wel en niet kan. Niet voor niets wordt er tegenwoordig in andere branches gebruikgemaakt van de aanbestedingsspecialisten uit onze branche.

Van alle tijden

Nu is de schoonmaakbranche niet de enige branche waar uitbuiting, bedriegen en fraude plaatsvindt. Denk aan Vestia, de libor affaire, de Volkswagen dieselgate en de bijstandsfraude. Het zit dus gewoon in de mens en ook geldbejag is van alle tijden. Zijn wij dan roomser dan de paus? Nee. Als wij bijvoorbeeld minder belasting kunnen betalen, dan doen wij dat ook. Misschien moet ik dat niet in een column zeggen. Waarom eigenlijk niet? Ik denk dat iedereen wel een onderbuikgevoel heeft bij wat kan en niet kan. Als ondernemer zoek je toch af en toe de grenzen op en kijk je wat mogelijk is. Het is wel belangrijk hoe je omgaat met je verantwoordelijkheden. Als familiebedrijf heb je wel altijd de lange termijn voor ogen. Uitbuiting past dan ook niet in ons plaatje. Uiteindelijk lopen dan toch je medewerkers en klanten weg.

Steekt het dan niet dat bedrijven kiezen voor een bedrijf dat een onrealistische prijs aanbiedt? Natuurlijk, altijd en dat zal altijd blijven. Hoe klein de opdracht ook is. Deze week verloren we helaas zo’n opdracht. Onze opdrachtgever kon op een opdracht van nog geen 6.000 euro op jaarbasis 800 euro besparen. Zonde en onrealistisch. Van de andere kant maakt iedereen zijn/haar eigen keuzes. De ene kiest voor kwaliteit en continuïteit en de andere voor …

Toegevoegde waarde

Hoe raar het klinkt, ik ben echt blij met deze negatieve publiciteit. De stakingen van de afgelopen jaren en de uitzending van Rambam zijn daarom een zegen. Want de bedrijven en hotels met een visie en die nog geen klant van ons zijn, gaan nadenken over een dienst waarvan men vroeger dacht dat het slechts een kostenpost was. Terwijl het een vak is en toegevoegde waarde heeft.

Daarom is het ook mooi om te zien dat onze minister iets negatiefs ombuigt in een positief beeld. Dat doen onze medewerkers dagelijks!